مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19037 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

كدام عوامل ايجاد حزن، دردرل اولياء راه ندارد؟

1 ـ ميل به دنيا، در روايتي از امام صادق(ع) رسيده «الرّغبةٌ في الدنيا تورث الغمّ والحزن» [ميل به دنيا و دنياپرستي و به ارث گذارنده غم و اندوه است] (بحارالانوار 78/240) اين غمياستكه در دل پرهيزكاران رسوخ نميكند، مردي بود كه وقتي در كسب خود متضرّر مي‎شد، شب بدور خانه گشته و گريه ميكرد، واي به اين تعلّق دنيا كه موجب عدم آرامش قلب و خاطر است، به دنبال عبارتي كه گذشت امام صادق (ع) ميفرمايند «وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنيا راحَةُ الْقَلْبِ وَالْبَدَنِ» [بي اعتنائي و كنارهگيري از دنيا مايه راحتي قلب و روح وراحتي بدن و جسم است] در كلمات قصار مولي هم آمده «مَنْ اَصبح علي الدنيا حزيناً فَقَد أَصْبَح لِقضاء الله ساخطأ ....و مَنْ لَهِج قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنيا اِلتاط قَلْبُه منها بثلاثٍ هَمٍ لايُغِبْهُ و حِرصٍ لا يَتْرُكُهُ وَ اَمَلٍ لا يُدركُه» (نهج البلاغه، كلمات قصار 219 فيض) [كسي كه براي به دست نياوردن كالاي) دنيا اندوهگين شود به قضاء و قدر خدا خشمگين گشته است، (زيرا راضي نبودن به نصيب و بهره دنيا در حكم راضي نبودن به آنچيزي است كه خداوند مقدّر كرده است) .... و كسي كه قلب و دلش به دوستي دنيا شيفته گردد، دلبسته شود از دنيا به سه چيز اندوهي كه از او جدا نگردد (زيرا اگر نيابد اندوهگين باشد و اگر يافت براي فزوني و نگهداري اندوه خورد) و حرصي كه دست از او بر نداشته و او را رها نميكند و اميد و آرزوئي كه هزگز آن را درك نميكند]



2 ـ جواب مثبت دادن به خواستههاي شهواني و اميال نفساني، در روايتي از رسول اكرم (ص) آمده «رُبَّ شهوة ساعةٍ توُرثُ حُزْناً طَويلا» (بحارالانوار 77/82) [چه بسا لحظهاي شهوت راني موجب غم و اندوه طويلي مي‎شود]



اين غم هم راهي به دل متقيان ندارد، زيرا تقوي و دور نگري و عاقبت انديشي آنها مانع از غرق شدن در گرداب شهوات است .








اخلاق اسلامي ج 1


اكبر خادم الذاكرين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.